Vi ser dem overalt i vores hverdag fra når vi står op til vi går i seng. Vi kan ikke gå gennem dagen uden at blive bombarderet med indtryk fra disse forskellige brands overalt, og effekten af dem er stor.
En måde at øge sit salg på som virksomhed, er netop at sørge for at skabe et stærkt brand, som kunderne genkender, og som de føler de får mere ud af at købe, netop fordi det er det specifikke brand.
Det har gennem de sidste årtier vist som yderst værdifuldt for virksomheder at ’brande’ sig, og det må man sige de gør. Designerfokus har samlet en top 10 liste udarbejdet af det amerikanske erhvervsmagasin Forbes, over de virksomheder, der har skabt det stærkeste og mest værdifulde design brand for dem selv.
Top 10 over verdens største brands
- Apple, 104,3 milliarder dollars
- Microsoft, 56,7 milliarder dollars
- Coca-Cola, 54,9 milliarder dollars
- IBM, 50,7 milliarder dollars
- Google, 47,3 milliarder dollars
- McDonalds, 39,4 milliarder dollars
- General Electric, 34,2 milliarder dollars
- Intel, 30,9 milliarder dollars
- Samsung, 29,5 milliarder dollars
- Louis Vuitton, 28,4 milliarder dollars
Toplisten præges af elektronik virksomheder
Listen præges generelt af elektronikbaserede virksomheder, hvor iPhone giganten Apple ligger suverænt i spidsen med en brandværdi på hele 104 milliarder dollars.
Apples marketingsstrategi og skarpe fokus på design er altså noget, der har sat sig hos kunderne, hvilket sikrer dem en klokkeklar førsteplads. Også Microsoft, IBM, Google, Intel og Samsung har ikke overraskende fundet vej til listen.
Coca-Cola og McDonalds har også skabt stærke brands, og følger godt med og har trods deres anderledes produktkategori formået at være genkendelige på den gode måde, og har altså indprintet sig på manges hornhinde verden over. Selvom man opererer med helt andre målgrupper end man gør blandt elektronikfirmaerne har de altså alligevel branded sig på den helt rigtige måde i forhold til at være et mærke de fleste mennesker verden over kender til.
Lidt overraskende er det franske modebrand Louis Vuitton også at finde på top 10 listen, der med sine karakteristiske og luksuriøse kanvas tasker, indtager plads nummer 10 på listen over verdens stærkeste brands. De er det eneste tøjbrand på top 10 liste, mens de øvrige designbrands typisk vedvører smartphones og computere.